Pertandingan Debate

Salam,

Aku lagi ker?? ya..mmg aku yang buat entry ni..JM? aku da berbuih mintak dia update blog kami ini.. tapi sampai la ni..satu huruf pun aku tak nampak.. kata JM " U update la entry baru, i tukang design je..u nak design cam ne, u bgthu i, insyAllah i boleh buat sampai hati u puas.." mean... JM memang tak nak update blog ni pun..alasan?? reason??.... "i tak pandai la nak buat ayat and karangan.. SPM Bahasa Melayu i B" kalau BM u B, u buat la entry in English..English u kan A..hahaha..JM..JM awak ni mmg banyak sangat alasan, bila aku bidas balik, dia bidas apa yang aku bidas... In the end, aku yang tak bersalah ni, boleh jadi salah..sayang sgt kat u...JM, kira aku ni da redha la, yang aku tetap kalah dalam debate antara aku dan JM.. mmg kompem aku akan kalah. haisshhh.... tapi kata JM " yang mengaku kalah or senyap tu, tak semestinya kalah, dan yang kompem menang tu, tak semestinya menang" kata-kata ini sama juga la dengan kawan bestfriend aku ~ tapi tak ada la bestfriend sgt~  DD a.k.a Mohd Fazdi Muniri.. adakah kaum sejenis JM dan DD mmg akan mengeluarkan madah seperti ini..adakah??

Bila kita diam or senyap..memang kita rasa macam kita kalah dengan "pertandingan debate" tu, rasa sket sakit hati la. tapi lagi sakit hati bila kita tak mengaku kalah dan masih lagi nak debate tentang sesuatu hal..~padahal, perkara or tajuk yang kita nak debate tu amatlah sebesar kuman atau zarah..~..sifat kewanitaan, mmg nak menegakkan sesuatu yang basah.. tapi pada pemikiran kaum hawa, apa yang dia fikirkan adalah benar dan tepat.. so, benda ini akan berkesudahan kalau "peserta debate" tidak akan mengaku kalah.. In the end, ada yang bermasam muka, ada yang tak angkat telipon dan ada yang mengistiharkan "perang dunia ketiga"...kan parah tu.. orang kata, " Adat resam rumah tangga, kalau berlaku pergaduhan, tapi agak janggal dan pelik bila berlaku "perang dunia ketiga"... Jadi masing-masing kena la tahu peranan masing-masing..samada kita ni "Pembangkang" atau "Pencadang"..

DULU ~sebelum kami kahwin~...aku dikategorikan sebagai seorang "Pembangkang" selalu nak gelar juara yang bukan juara, setiap apa yang aku katakan kompem nak menang, walaupun aku tahu benda tu tidak la sebesar mana atau tidak la sebenar mana, tapi sifat kewanitaan aku, yang sentiasa nak menang..JM pula, boleh la dikategorikan sebagai "Pencadang" mean seseorang yang selalu mencadangkan sesuatu sekiranya dia rasa apa yang aku ketengahkan tidak benar sama sekali dengan mengetengahkan fakta-fakta yang JM rasa releven.. tapi kalau aku nak gak betul, JM akan automatically diam..hahaha dan aku rasa pada saat itu, aku sangat puas..bangga...sebab?? sebab aku rasa aku menang..tapi pada zahirnya, aku menang dalam kalah...

KINI ~selepas kami kahwin~...aku dah bertukar tittle kepada seorang "Pencadang" setiap apa yang aku cadangkan aku akan mengambil kira dari setiap apa yang di ketengahkan oleh JM..dan sebaliknya..kira macam dah ada sifat toleransi la..dan apa yang aku rasa?? aku rasa aman dan damai. sebab "pertandigan debate" itu berakhir dengan kata sepakat dan tidak berlanjutan sampai kami bermasam muka..Alhamdulilah, aku kini dah memiliki sifat sebagai seorang yang boleh bertoleransi..Terima kasih sayang, kerana u dah mengajar i erti seorang yang bertoleransi..

HYDA
~JM's wife~

2 Luahan (Sila klik di sini untuk menambah ulasan):

✿ H y D a . J M ✿ berkata...

Salam,

I sangat tertarik dengan tajuk dan konteks yang u pilih kal nie untuk di per "bual"kan. Pagi tadi mase i nak p keje, i dengar laa radio Hitz.FM dan ironic nyer, hari ini ialah hari toleransi sedunia. U mmg tau ke??? or purely coincident?

~ j m ~
Hyda Husband

noulha berkata...

aik? apesal alasan JM same ngan dd? hahaha
apepun.. selamat bertoleransi ;D

Apa di fikiran anda...?