Kelebihan or kekurangan??

Salam,
Entry kali ni aku nak story or share dengan korg, tapi ia tidak melibatkan sesiapa pun dalam hidup aku. Ia hanya la buat tantapan anda semata-mata. Terus ke objektif, sebenarnya kita bukan la sempurna mana pun, setiap orang ada yang kurang dan lebih. tidak 100% sempurna, even orang tu sekaya mana pun, sepandai mana pun tapi tetap ada kekurangan. Memang dah jadi lumrah hidup manusia. Mesti ada kelemahan dan kekurangan.. 

Soalan?? macam mana kita nak tahu kelemahan kita?? cara yang terbaik dan secara jujur, anda tanya la sesiapa yang benci, mengutuk dan yang paling tepat...musuh anda.. sebab?? selalunya musuh anda akan mengetahui point-point yang lebih tepat kenapa anda tidak disukai. Frankly speaking, if anda rasa anda tidak mempunyai musuh.. bukan bermakna anda adalah orang yang baik atau disenangi oleh sesiapa yang berada di sekeliling anda, tapi percaya la dalam banyak-banyak kawan, sahabat dan member yang rapat dengan anda mesti ada yang terasa dan terkilan dengan apa-apa percakapan mahupun perbuatan yang tanpa anda perasan telah melukakan hati mereka. walaupun dalam keadaan tanpa disedari.  

Musuh?? Musuh boleh juga dikategorikan sebagai kelemahan anda. maksud aku, if korang ada musuh bermakna korg ada kelemahan ataupun kekurangan. tapi kadang-kadang musuh tu boleh jadi sebagai semangat ataupun kekuatan anda.. reason?? aku hanya nak terus terang je, if korang tanya kat musuh korang.. kenapa kau benci aku wahai si musuh.. sure si musuh akan bg point-point kenapa si musuh membenci korg yang amat sangat. Tapi percaya la, musuh akan memberitahu anda sebab-sebabnya secara jujur.. tapi anda tidak perlu merasa marah atau membetah point-point yang telah di state kan oleh si musuh, malah anda patut bersyukur kerana ada juga yang berterus terang dengan anda mengenai kekurangan anda..tapi anda patut berusaha dan bersemangat untuk melakukan propaganda, perubahan, transform dan evolusi~~ bukan senang babe, orang nak berterus terang kelemahan dan kekurangan kita~~ 

Sahabat?? lebih dikenali sebagai orang yang sentiasa memahami hati dan perasaan anda, yang sentiasa menyokong anda, yang sentiasa menolong dan bertolak ansur dengan anda.. tapi adakah anda tahu, berapa banyak kawan anda yang boleh dikategori kan sebagai sahabat?? 1:2, 1:5, 1:8 or 1:10.. sebenarnya, anda tidak tahu pun siapa sahabat anda, dan anda hanya boleh kategorikan seseorang itu sebagai sahabat bila mana kawan yang sentiasa hang out dengan anda, kawan serumah, kawan belajar, kawan sebilik, kawan sekolah, kawan pejabat, kawan yang sentiasa memberi pertolongan dikala anda kesusahan, tapi... benarkah kalau kawan yang sentiasa memberi pertolongan dikala anda susah dan sangat memerlukan, kawan yang bertolak ansur, kawan yang memahami perasaan dan hati anda, kawan yang sentiasa memberi pandangan +ve kepada anda adalah SAHABAT?? 

Tapi..selalunya sahabat akan sentiasa berusaha untuk menjaga hati dan perasan kita, setiap apa yang dituturkan..sahabat akan sentiasa berjaga-jaga supaya kita tidak akan terguris dan terkilan.. 

Exp:
Q: Eton muka aku cantik tak??
A: ermmm..cantik..aku suka tengok muka kau.
~~Soalan...Adakah apa yang dituturkan oleh si sahabat adalah jujur? atau semata-mata mahu menjaga hati dan perasaan... 
ATAU 
Q: Eton, kenapa ye si leha selalu benci kat aku, aku ni teruk sangat ker?apa yang aku dah buat sampai leha benci kat aku??
A: uikss.. tak ada la..aku tengok kau oke je.. tak ada buruknya.. 
~~Pendapat.. selalunya, sahabat sebolehnya memberi jawapan yang +ve kepada kita, walaupun sebenarnya..kita dibenci oleh si musuh bersebab (mungkin..perbuatan, pertuturan, sikap, cara tingkah laku) yang membuatkan si musuh cuba untuk menjauhi kita.
 
So.. cara yang tepat untuk mengetahui kelemahan dan kekurangan anda.. sila la tanya si musuh anda..(mereka ini akan memberi jawapan yang jujur dan tepat)

HYDA
~JM's wife~

0 Luahan (Sila klik di sini untuk menambah ulasan):

Apa di fikiran anda...?